تبلیغات
برا د ا ( Brada ) - تجربه 8000 کیلومتر رانندگی با ساندرو استپ وی


فناوری و ارتباطات

آرشیو:

آخرین پستها :

پیوندها:

پیوندهای روزانه:

نویسندگان:

نظرسنجی:

آمار وبلاگ:


themebox

تجربه 8000 کیلومتر رانندگی با ساندرو استپ وی

1396/09/22-15:13

Image result for ‫ساندرو استپ وی‬‎

نویسنده محمدرضا نیرپور

مقدمه: 

اسفند ماه 1394، ورود اولین سری ساندرو ها به بازار کشور آغاز شد. خودرویی الهام گرفته از طراحی ساده ، بدون حاشیه بر  پایه مقرون به صرفه بودن توام با کیفیت خوب. از اوایل سال 1395 زمزمه ورود نسخه استپ وی هم به ایران شنیده میشد تا اینکه سرانجام این مدل که نتیجه تیم طراحی برزیلی رنو بود به ایران وارد شد. متاسفانه هر دو مدل ساندرو از نسل قبلی این خودرو انتخاب شدند که حکایتی جز سیاست های پولی شرکت پارس خودرو نخواهد داشت. خرید ارزان از داچیا (محصولات اقتصادی شرکت رنو با این برند در دنیا معرفی می شوند) و فروش به قیمت آخرین مدل به مصرف کننده ایرانی!

یکی دیگر از سیاست های این شرکت نصب لوگوی رنو به جای داچیا بر روی لوگان و ساندرو می باشد که باتوجه به بیشینه درخشان رنو در کشور و انگیزه فروش بالا انتخاب شده است. مدل انتخاب شده برای این گزارش، مدل 96 و تحویل اردیبهشت ماه می باشد که در ادامه به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت.

Related image

 

طراحی خارجی: 

اگر طراحی ساندرو استپ وی را با طراحی ساندرو مقایسه کنیم به مهارت تیم طراحی برزیلی رنو پی خواهید برد. استفاده از روف بار، رکاب, درب باک بزرگتر، دی فیوز سپر عقب و فلاپ سپر جلو با رنگ نقره ای با ظرافت تمام بر روی بدنه بی روح ساندرو نصب شده است. متاسفانه فقدان اسپویلر عقب مشاهده میشود که خوشبختانه میتوان آنرا از بازار تهیه نمود. استفاده از ضربه گیر های پلاستیکی بر روی گلگیر ها نیز نقش بسزایی در ظاهر این خودرو داشته و ظاهری جسور و نیمه عضلانی به ارمغان آورده است.بی شک میتوان تغییرات ایجاد شده در ظاهر خودرو را استادانه و پویا عنوان کرد. به لطف سیاست های پولی شرکت پارس خودرو از رینگ های 15 اینچی استفاده شده است که از نظر سایز لاستیک با لوگان و ساندرو کاملا مشابه باشد در صورتیکه در نمونه اصلی داچیا از رینگ های سایز 16 استفاده شده است. پیشنهاد میشود با توجه به نامناسب بودن شرایط جاده ها در کشور ایران از رینگ های 15 اینچی استفاده شود ولی بهتر است از سایز 205-60 آر 15 ویا 195-65 آر 15 استفاده کنید که از لحاظ قطر تایر کاملا با نمونه ی نصب شده توسط کارخانه یکی است ولی هندلینگ بهتری برای خودرو در سرعت های بالا رقم خواهد زد.

Image result for ‫ساندرو استپ وی‬‎

طراحی کابین و امکانات رفاهی: 

یکی از نکات منفی لوگان، ساندرو و ساندرو استپ وی طراحی داخلی کابین و امکانات رفاهی آن می باشد. ایکاش تیم طراحی برای نسحه استپ وی که مثلا نمونه فیس لیفت شده و کراس اور ساندرو می باشد کمی سلیقه در داخل کابین به خرج می داد. لذت رانندگی تنها چیزی است که در سواری خانواده لوگان و ساندرو به راننده القا نمی شود. آرگونومی راننده نامناسب بوده و زاویه  قرارگرفتن فرمان نسبت به راستای بدن راننده کاملا ناراحت کننده و خسته کننده است به طوری که بعد از تقریبا دوساعت رانندگی مستمر به صورتی که دو دست بر روی فرمان باشد، حس گزش در شانه ها و خواب رفتگی در ساعد دست اجتناب ناپذیر خواهد بود. متاسفانه در مدل دنده ای فرمان قابل تنظیم نیست و در بالاترین نقطه ممکن نصب شده است! ولی در نمونه اتوماتیک با تنظیم فرمان کمی شرایط بهتر خواهد شد! انتظار می رفت طراحی صفحه کیلومتر استپ وی کمی باسلیقه تر باشد! خشکی مواد به کار رفته در روی داشبورد و رو دری ها هم که جای خود دارد. البته انتظار نداشتیم جنش مواد تغییر کند ولی با کمی حوصله و سلیقه می شد کابینی پویا تر طراحی کرد. استفاده از دریچه های ورودی هوای دایره ای شکل، نشانگر های دورسنج موتور و سرعت سنج دایره ای به نوعی تلاش طراح برای ایجاد هماهنگی در اتاق را یادآوری می کند ولی در کل نمره قابل قبولی نمی گیرد و خیلی ساده به نظر می رسد. امکانات رفاحی کاملا پایه در نظر گرفته شده و عملا هیچ آپشن خاصی به راننده و سرنشینان هدیه نمی دهد. به لطف شرکت های جانبی تولید کننده قطعات رنو در بازار می توان آپشن های مانند سیستم مالتی مدیا با مانیتور 8 اینچ، کروز کنترل، دوربین عقب، سنسور دنده عقب، دیلایت، کنسول وسط و ...  را روی خودرو نصب کرد. علارقم نصب تمام آپشن های ذکر شده باز هم ظاهر کابین دلچسب نبوده و به نظر می رسد همان کابین خشک و بی آپشن با طراحی داخلی بیشتر هماهنگی دارد!


 Image result for ‫ساندرو استپ وی‬‎

جنس رویه پارچه صندلی ها هم بسیار بی کیفیت است و لی راحتی ونرمی قابل قبولی دارد. در نمونه مورد بررسی بعد از 8000 کیلومتر کارکرد، صدای اضافی در اتاق بغیر از نویز کمی لحظه تعویض دنده دیده نشد که بایک آچارکشی ساده برطرف شد و از این لحاظ نمره ی قابل قبولی دریافت میکند.


 مشخصات فنی: 

مدل مورد آزمایش از نوع دنده دستی انتخاب شده بود. نمونه دنده ای با گیربکس ارتقا یافته نسبت به لوگان و ساندرو ارائه میگردد که اخیرا شرکت پارس خودرو امکان نصب این گیربکس را برای ساندرو و لوگان فراهم کرده است. در نمونه اتوماتیک گیربکس کاملا مشابه گیربکس ال نود اتوماتیک و ساندرو اتوماتیک است و نمره قابل قبولی در رانندگی برای جاده و شهر کسب میکند. متاسفانه در گیربکس دستی شاهد کمی سفت جا رفتن دنده ها هستیم که به شخصه اینجانب در مورد گیربکس ال نود دنده ای حس خوشایند تری حین رانندگی تجربه کردم! حتی با مراجعه به نماینگی مسئله کاملا عادی و طبیعی جلوه داده شد که انتظار بیشتری هم نمی رفت! تنها مورد جذاب پیشرانه ساندرو استپ وی نسبت به لوگان اینست که اتومبیل به شما اجازه میدهد دور موتور وارد ناحیه قرمز شده و به 6500 دور در دقیقه برسد! علت بیشترشدن شتاب خودرو نیز همین مسئله می باشد. مصرف بنزین با رانندگی شهری، به میزان 8.9 لیتر در 100 کیلومتر است که توسط کامپیوتر خودرو نمایش داده میشود. در رانندگی طولانی پس از طی مسافت 400 کیلومتر با سرعت ثابت 120 کیلومتر بر ساعت و چهار سرنشین نتوانستیم به عدد کمتر از 8.1 لیتر در 100 کیلومتر دست پیدا کنیم که کمی جای تعجب دارد و با آمار 5.5 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده توسط کارخانه در تناقض است! ولی به هر حال شاید دلیل اصلی کیفیت بد بنزین های داخلی می باشد!

 

در ادامه نگاهی به جدول اطلاعات فنی خودرو خواهیم انداخت:

 

موتور                                       4 سیلندر 16 سوپاپه

حجم موتور                               1598سی سی

حداکثر قدرت                             105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور                           140 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه

جعبه دنده                                  5 سرعته دستی یا 4 سرعته خودکار

شتاب 0 تا 100                          11.5 ثانیه(اتوماتیک) 10.5 دستی

حداکثر سرعت                             175  کیلومتر در ساعت

 

وزن                                            1193 کیلوگرم

اندازه (میلیمتر)                            4024 طول - 1753 عرض - 1584 ارتفاع

فاصله بین دو محور                      2588 میلیمتر

 

 

مصرف سوخت و استانداردها

 

مصرف سوخت داخل شهر               9.1 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت خارج از شهر          5.5 لیتر در هر صد کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی                   8.3 لیتر در هر صد کیلومتر

حجم باک                                     50 لیتر

استاندارد آلایندگی                       یورو 4

استاندارد امنیت                              Euroncap 4

میزان تولید CO2                          158 گرم در هر کیلومتر

 

  

هزینه سرویس ونگهداری : 

هزینه سرویس ونگهداری  شامل تعویض روغن elf(اماراتی) با گرانروی 10w40 + تعویض فیلتر روغن اصلی + فیلتر هوا اصلی + فیلتر سوخت + اجرت چیزی در حدود 150000 تا 160000 هزار تومان میشود که هر 10000کیلومتر یکبار باید انجام شود. یعنی هزینه نگهداری سالیانه با کار کرد 20000 کیلومتر در حدود 300000 تومان خواهد بود که مبلغ معقولانه و منطقی است. لازم به ذکر است در کارکرد 30000کیلومتر مبلغ تعویض شمع و در کیلومتر 70000 تا 80000، مبلغ 300000 تومان بابت تعویض تسمه تایم و پولیها + اجرت  به مبلغ فوق اضافه میشود. هزینه تعویض لنت ترمزهای جلو چیزی در حدود 90000 تا  100000 تومان + اجرت خواهد بود.(قیمت ها مربوط به آبانماه سال 96 می باشد!)

Related image

 

نتیجه‌گیری: 

ساندرو استپ وی خودرویی در ظاهر جذاب با طراحی مناسب، شناخته شده در بازار اروپا و آمریکای جنوبی، کم استهلاک و با کیفیت مونتاژ مناسب است که سالها می توانید بدون کوچکترین خرجی در سفرهای شهری و بین شهری با اطمینان از آن استفاده کنید. شاید با بازه قیمتی 54 الی 62 میلیون(نمونه دستی و نمونه اتوماتیک در بازار) بتوان جایگزین های متعددی برای این خودرو پیدا کرد ولی اگر به دنبال کیفیت ساخت خوب و سواری مطمئن و مقرون به صرفه و داشتن موتور و گیربکسی هماهنگ، سیستم تعلیق خوب و رانندگی عادی و روزمره هستید، استپ وی اولین انتخاب شما خواهد بود. در ضمن به مدد ارتفاع نسبی خوب ازسطح زمین وهمچنین کشش و قدرت خوب موتور، مسیرهای خاکی و بیابانی را نیز براحتی پشت سز بگذارید.

 

 



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:1396/09/22 15:23

سوالات آزمون آیین نامه
1397/02/8 18:25
ممنون خیلی کمک کرد.
آزمون آیین نامه رانندگی
1396/11/6 00:31
ممنون اطلاعت مفید و خوبی بود
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر